21.11.2011

VKONTAKTE

Vkontakte (ven. ВКонтакте) joka voidaan suomentaa "yhteyksissä" on venäläinen sosiaalinen verkosto. Se on venäläinen vastine Facebookille. Sivusto on suosittu etenkin entisissä Neuvostoliiton maissa kuten Venäjällä, Ukrainassa, Valko-Venäjällä ja Kazakstanissa. Vuonna 2006 perustettu sivusto on kerännyt vuoden 2010 loppuun mennessä jo yli 100 miljoonaa käyttäjää.
Vkontaktea voidaan pitää Facebookin kopiona mutta myös hyvänä kilpailijana. Vkontakte muistuttaa paljon kilpailijaansa, mutta siinä on myös eroa ja hyviä ominaisuuksia joita Facebookissa ei ole. Yli 40% kävijöistä on alle 25 vuotiaita. (eli nuoria ja lapsia).
VKontakte oli alunperin suunniteltu sosiaalliseksi verkostoksi opiskelijoille ja vastavalmistuneille yliopistoista. Rekisteröinti tapahtui vain kutsuien kautta, ja rekestitöinin jälkeen opiskelijan tiedot tarkistettiin. Nykyisin rekisteröinti on avoin.


Tutkin nuorten mediankäyttöä Vkontaktissa. Seurasin viikkon ajan kahdeksaa 10-14-vuotiaita nuoria.
Nuoret käyttävät vkontaktea päivittäin ja aktiivisesti.
Tutkimuksen aikana huomaisin, että lapset käyttävät Vkontaktia seuraavista syistä:

1 Ylläpidetään ja luodaan ystävyyssuhteita
Vkontakte sosiaalisessa verkossa käyttäjän ympärille muodostuu ystävä piiri, missä voi keskusteella ja vaihtaa keskenään kuulumisia. Uusia ystävyyssuhteita voi syntyä esim yhteisissä ryhmissä osallistumisesta.

2 vietetään vapaa-aikaa (pelaminen)
Vkontaktessa on paljon erilaisia pelejä joissa lähes kaikkissa on vuorovaikutus mahdollisuus muiden ystäväpiirissä olevien pelaien kanssa. Suosituin peli jota pelasivat kaikki seuraamani nuoret oli ”Onnellinen maanviljelijä”. Pelin ideana on rakentaa  isoin ja  paras maatila, auttaa kaverille ja pyytä apua heiltä. Mitä enemmän ystäviä on samassa pelissä, siten enemmän saa pisteitä päivittäin.

3 oman statuksen päivitys ja muiden kommentoiminen
Statuksien kautta halutaan viestittä omaa aktiivisuutta ystäville. Tytöt haluavat kertoa yksityis asioista enemmän ystäville kuin pojat. Usein statuksen teemoina on ihastuminen, kysymys ystäville (esim. Mitä mieltä olette minun profiilikuvasta?) jne.Hyvin usein statuksien päivityksissä viestittään ystäville omien kiinnostuksen kohteista ja halutaan jakaa tämä tieto ystävien keskeen ja mahdollisesti herättää ystäväpiirin mielikiinto asiaa kohtaan.

4 ystävien netti-elämän seuraaminen
Vaikka en pystynyt tutkimaan suoraan kohteena olleiden lapsien kaveripiirin henkilökohtaisia päivityksiä, voidaan olettaa että, lapset seuraavat toistensa elämän muutoksia.


5 ryhmiin osallistuminen
Seuranta jakson aikana huomasin, että nuoret ovat myös hyvin kiinnostuneita Vkontaktessa ryhmistä. Ryhmät erottuvat teemojen ja mielenkiinnon kohteista jotka jakautuvat selkeästi sukupuolen mukaan. Tytöt ovat hyvin usein kiinostuneita sellaisista ryhmistä esim. kuin ”Muoti”, ”Meikki”, ”Laukkut”, ”Rakkaat lemmikit” jne, ja pojilla mielikiinto kohdistuu ryhmiin ”Autot”, ”Kaikki jalkapallosta”, ”Musikki”, ”I love moto” jne. Näissä ryhmissä voi osallistua erilaisiin keskusteluihin mitkä voivat liittyä ryhmän teemaan ja kertoa omista kokemuksista tai omasta mielipiteestä.

TV: Marina L 

1 kommentti:

  1. Voiko Vkontaktessa tehdä muuten toisille kyselyjä, niin kuin Facebookissa? Jos voi, niin oliko ne miten suosittuja? :)

    T: MH

    VastaaPoista